• Language
  • EN

News Saml så det guld op!

Hvordan får virksomheden succes med at øge sin bundlinie gennem fortsatte forbedringer? Vi har alle forstået, at det gælder om til stadighed at øge produktiviteten for at bevare sin konkurrencekraft. Men hvordan lykkes man med det.

Innovation har skabt grundlaget for vores virksomheder. Nu er vi i fuld i gang med at folde forretningen ud. Det er hårdt arbejde, præget af masser af praktiske udfordringer hver dag. Selvom vi er succesfulde, kan vi godt nogen gange føle os som musen i musehjulet. Hvordan springer vi en gang i mellem af musehjulet, og får trimmet det – og alt det udenom? Hvordan styrer vi forandringerne og forbedringerne – i stedet for, at de styrer os? Hvordan finder vi tid og overskud til det? Det er det, som fortsatte forbedringer kan.

Når man kigger sig omkring, ser man straks de lysende eksempler: Toyota, Grundfos og Danfoss og deres arbejde med processtandardisering og optimering. Det er kæmpe organisationer med årtiers forløb og resultater i ryggen og en glitrende og kontrolleret kommunikation. Det kan forekomme lidt uoverskueligt, og man tænker ved sig selv ”at det kommer vi aldrig til”. Et nærmere kig på værktøjerne i deres programmer - six sigma, 5S og VSM, og hvad de ellers hedder, gør det ikke nemmere at forstå. Men det behøver ikke være så kompliceret at lave fortsatte forbedringer, fordi kaizen, lean – osv, er i dets kærne faktisk ganske enkelt.

For at komme ud over begrebsforvirringen og for komme ind til sagens kærne foretrækker jeg efter mange års arbejde at kalde det ”CBI” – Continuous Business Improvement. Simpelthen for at sige det, som det handler om: At skabe fortsatte forbedringer med fokus på forretningen.

CBI handler om adfærd og mennesker - og i mindre grad om værktøjer og teorier. Det handler mere om kulturforandring og mindre om systemer.

Lad os blive konkrete:

EKSEMPEL, 2014

Mænd:                                               60

Omsætning:                                      100      mio. kr.

EBITA:                                                 8      mio. kr.

 

Potentiale, 20%                                  20      mio. kr.

5-15 CBI-projekter, 2xår, x 2%,            4       mio. kr.


Forventet EBITA 2015                         12      mio. kr.

Men blev måske kun …                        10      mio. kr.

Hvad skete der?

Konkurrenten lavede også forbedringer og forbedrede med 2 mio. kr. Konkurrencen forærerede dermed 2 mio. kr. til kunderne, der oplevede prisfald i en fri markedsøkonomi. De sidste 2 mio. kr. gik hjem til virksomhedens bundlinie.  

HVAD GØR DU – De 7 step i en CBI-cyklus.

  1. Definer formål med jeres CBI-program (Formålet er ikke at spare penge, eller rede sig fra en brændende platform eller at gøre ligesom på Toyota. Formålet skal være at understøtte vision, mission og strategier.
  2. Tegn processer og se resultater som de er lige nu
  3. Se potentialer: min. 20% af kostbase
  4. Reflektér
  5. Beslut 5-15 projekter (min. 10% af 20%, dvs. 2%)
  6. Eksekvér (åbne, gennemføre, lukke projekter)
  7. Gør klar til næste cyklus (medarbejdere, systemer, plan). Bedre, hurtigere, enklere – igen og igen og igen

HVAD får du og din virksomhed:

1)    Dokumenterede årlige forbedring på bundlinien på 4-12%

2)    Fysisk forbedringer af produkter og ydelser - forståelige for medarbejdere og for kunder

3)    Kultur- og organisationsudvikling og strategieksekvering. Udvikling af medarbejdere og fælles fodslag ud i hele organisationen.

For mange virksomheder kræver det tilløb at komme i gang med at køre et program med fortsatte forbedringer. Måske er medarbejderne trætte af ”værktøjer”. Ledelsen føler ikke, at de har overskud til endnu et nyt program. Måske skal der først lige ryddes op og i øvrigt køres der allerede lean i produktionen og andre initiativer rundt omkring. Man når aldrig til at føle sig startklar. Det er ærgerligt, fordi et CBI-program for fortsatte forbedringer netop giver en fælles ramme og dermed hjælper med at få ryddet op og skabe overblik over potentialer og igangværende forbedringsinitiativer rundt omkring i virksomheden. For at komme i gang råder jeg ofte til, at I starter i et område af virksomheden og prøver til og får ny indsigt. Det kunne være en gennemgang af reklamationssager og garantiomkostninger. I New Future Formula bruger vi typisk 2 dage på at evaluere en mellemstor virksomheds reklamations- og garantisager:

Dag 1: gennemgang og analyse

Dag 2: diagnose og handlingsplan med ideer til, hvordan man kan reducere omkostninger med 25%.

I vil blive overrasket over det konkrete potentiale for omkostningsreduktion, og I vil efterfølgende blive overrasket over, hvor glade jeres medarbejdere vil blive for at kunne gøre tingene hurtigere, smartere og enklere, og de vil have lyst til mere. Det behøver ikke være mere kompliceret at samle guld op.

Rigtig god fornøjelse.

Med venlig hilsen

Niels Gørup

Back to news

Share with your friends

bubble